I en alltmer digitaliserad arbetsvärld har många redan en digital arbetsplats, men vi upplever att få till fullo faktiskt utnyttjar de verktyg som finns tillgängliga. På IT-Total vet vi att en effektiv digital arbetsplats handlar om mycket mer än bara teknik – det handlar också om att sätta medarbetarnas välmående i fokus.
Den digitala arbetsplatsen
När tekniken på arbetsplatsen inte fungerar som vi önskar leder det inte bara till förlorad tid, utan även till ökad stress och irritation. Genom att implementera DEX (Digital Employee Experience) kan medarbetarna i stället få hjälp av assistentfunktioner som arbetar i bakgrunden för att lösa problem som användaren inte ens är medveten om. Detta bidrar till att både frigöra tid och energi så att medarbetarna kan fokusera på sina arbetsuppgifter – och därigenom minska stressen och öka produktiviteten.
Kortare startsträcka för nya medarbetare
En väl genomtänkt DEX-plattform kan även underlätta för nya medarbetare att snabbt komma in i arbetet. Genom att automatiskt identifiera och tillhandahålla de verktyg och resurser som behövs från dag ett, kan introduktionsprocessen bli smidigare och mer effektiv. Resultatet? En snabbare, mer positiv start för nya kollegor och en arbetsplats som är redo att möta och välkomna såväl nya medarbetare som framtida utmaningar.
Frågan om övervakning
Många oroar sig för att digitala arbetsplatser ska leda till övervakning av anställda. I stället för att se tekniken som ett kontrollverktyg, bör vi fokusera på dess potential att förbättra arbetsmiljön och underlätta användarnas vardag. Genom att använda verktyg som effektivt samlar och analyserar befintlig data kan tekniska problem förhindras innan de påverkar medarbetarna negativt. Detta avlastar användarna genom att eliminera onödiga tidstjuvar under arbetsdagen, som att hantera teknikstrul eller leta efter relevant information.
Med hjälp av DEX kan vi etablera en baseline som tydligt och mätbart visar hur våra IT-system påverkas i det dagliga arbetet. Genom kontinuerlig insamling av data kan vi snabbt identifiera och lösa problem, optimera systemens prestanda och säkerställa en konstant förbättring av användarupplevelsen. Dessutom ger möjligheten till återkoppling medarbetarna en röst, vilket bidrar till att ytterligare förbättra deras arbetsmiljö.
En digital arbetsplats med användaren i centrum
På IT-Total fokuserar vi på att skapa en digital arbetsplats där användaren står i centrum. Här kommer några exempel på hur det kan se ut:
- Kontrollerade applikationsuppdateringar så att de genomförs när de inte stör arbetet.
- Aktiv identifiering av störningar eller problem i systemet som kan påverka användaren.
- Tillgång till en självserviceportal som är tillgänglig dygnet runt.
Med funktioner som dessa ser vi till att tekniken är en hjälpande hand – inte en belastning. Det är så vi skapar en arbetsplats där medarbetarna trivs, är produktiva och känner sig väl omhändertagna.
Vill du veta hur vi kan hjälpa er att skapa en trygg, smidig och produktiv digital arbetsplats?