Det finns inget bättre än att låta någon annan ta hand om det man själv kanske varken har tid eller budget för att lösa. Är din verksamhet primärt inte IT-relaterad finns det ingen anledning att du ödslar dyrbara resurser på att hantera IT.
Molntjänster är definitivt här för att stanna och de stora molnleverantörernas nya datacenter dyker upp som svampar ur marken, snart har du ett lika nära dig som vilken annan stormarknad som helst. Du kan då lägga hundra procent av ditt fokus på det som driver just din organisation framåt, tryggt förvissad om att någon annan löser all krånglig IT.
Är verkligen molntjänster svaret på allt?
Det är lätt att ryckas med. Ett klassiskt fall av ”om alla andra gör det så måste det ju vara det bästa” - en ”Kejsarens nya kläder” i modern tappning. Naturligtvis finns det massor av fördelar med molntjänster, men det finns också flera svåra fallgropar. I ett publikt moln finns utrymme att växa i princip obegränsat, maskinerna övervakas dygnet runt och det finns automatiska system för redundans och backup. Och du kan vara säker på en sak - att även om du inte har behov för allt du köper så kommer du ändå att vara med och betala för det.
Vad är egentligen en molntjänst?
Molntjänster handlar i grund och botten om att dela på resurser och dela på kostnader. Det är mer av en konsumtionsmodell än en teknisk lösning och vi som har varit med i branschen ett tag vet att tanken egentligen inte är ny. Tjänster i form av outsourcing har funnits länge, men med teknikens hjälp och med bättre internetanslutningar har dessa förädlats till det som finns idag. När det sedan blev snudd på standard att virtualisera allt började vi också prata om ”privata moln” i stället för vanliga servrar i en datahall. Visst har mycket förenklats i och med det men det ställer också nya krav på applikationer och datalagring.
Vad finns det för alternativ?
Om du inte vill hantera din IT-drift själv, undersök först om tjänsterna du behöver erbjuds av något lokalt företag. Många typer av lösningar för att underlätta kan du köpa utan att behöva vända dig till de publika molnleverantörerna och med samma möjligheter till pay-as-you-go eller pay-as-you-grow. Det är också alltid värt att fundera lite på om du vill vara en stor kund hos en lokal aktör, eller en liten kund hos en global aktör.
”Allting går att sälja med mördande reklam” skaldade Ulf Peder Olrog och även om det är att gå lite väl långt att likställa molnleverantörerna med bondfångare är det ändå värt att tänka efter både en och två gånger innan du investerar. Det kan faktiskt vara så att kejsaren ibland är naken, men att ingen vågar säga det.
Vill du veta mer om vad som är viktigt att tänka på inför valet av molntjänst?
Se vårt webinar ”5 saker molnjättarna INTE vill att du ska känna till” - där vi avslöjar vad Amazon, Google och Microsoft INTE berättar för dig.
Relaterade artiklar:
Fler cyberkriminella tar sig in genom mobila enheter i företagens nätverk
Läs mer om allt vi bryr oss om på