När Michael Boman började som supporttekniker på IT-Total var målet att avancera och få en roll inom Operations. Bara 1,5 år senare landade han rollen som Operations Technician.
– När en medarbetare visar att de gärna vill utvecklas försöker vi alltid att lösa det på bästa sätt, säger Mikael Kjettselberg, Head of Windows & Linux Operations & Advisory på IT-Total.
Michael Boman har alltid haft ett stort intresse för teknik och är självlärd inom området. Efter en lång tid på ett mjukvaruföretag kände han suget efter att söka sig vidare. Han kontaktade då en av sina tidigare kunder – IT-Total.
– Jag frågade om det fanns någon tjänst öppen på IT-Total och två veckor senare hade vi skrivit kontrakt. Mitt mål var egentligen att börja inom Operations, men den öppning som fanns då var på Service Desk vilket ledde till att jag började där, säger Michael.
Efter att han varit supporttekniker under lite mer än ett år utannonserades det att IT-Total sökte en Operations Technician. Michael hörde då av sig till chefen för affärsområdet, som såg att han hade den kompetens som behövdes. Istället för att söka vidare efter en Operations Technician började man då söka en ersättare för Michael på Service Desk.
– Allt gick väldigt snabbt. Jag fick mycket uppmuntran från det nya teamet och stort stöd i att komma in i den nya rollen. Hela IT-Total har verkligen stöttat mig i min utveckling. Om jag fastnade med en uppgift var det bara att ställa frågan så var det alltid någon som kunde hjälpa till, säger Michael.
Vill behålla medarbetare
Mikael Kjettselberg är Head of Windows & Linux Operations & Advisory och ansvarar för tre team inom affärsområdet managerade tjänster – där bland annat Michael Boman nu ingår. För honom är det viktigt att coacha och vägleda sina medarbetare för att få dem att växa.
– För IT-Total är det viktigt att personalen utvecklas och trivs för att vi ska ha förmågan att ge våra kunder den bästa leveransen. Därför uppmanar vi våra medarbetare att kompetensutveckla sig och göra en intern karriär, säger Mikael.
Mikael Kjettselberg, Head of Windows & Linux Operations & Advisory, IT-Total
Mikael själv har en bakgrund från stora företag med tusentals medarbetare. I jämförelse är IT-Total en liten organisation där det är enklare att nätverka och hitta möjligheter att klättra internt – om man har den önskan och det drivet.
– Min filosofi är att man måste ta ett eget ansvar över sin situation. Det gjorde Michael när han tydligt berättade för oss om hur han ville utvecklas. Han visade att han är nyfiken, orädd och har en stor förmåga att hjälpa våra kunder. När en medarbetare visar att de gärna vill utvecklas försöker vi alltid att lösa det på bästa sätt, säger Mikael Kjettselberg.
Vill aldrig sluta utvecklas
Två år har gått sedan Michael tog sig an den nya rollen och han trivs fortfarande väldigt bra. I framtiden är målet att fördjupa sig mer inom SQL och databasmiljöer – något han är säker på att IT-Total kommer att stötta honom i.
– Jag vill nästan påstå att man aldrig kan sluta utvecklas, för då är man död som tekniker. På IT-Total finns en stor kompetens inhouse och man får stor uppmuntran att lära sig nya saker. Om du visar framfötterna och vill utvecklas kommer IT-Total vara med dig hela vägen, säger Michael.
Är du intresserad av hur det är att arbeta på IT-Total?
På vår karriärsida hittar du intervjuer med våra medarbetare samt våra lediga tjänster! Du kan även kontakta vår rekryterare Kajsa som gärna berättar mer!
Hur är det att arbeta på IT-Total?
För mer information kontakta:
Mikael Kjettselberg, Head of Windows & Linux Operations & Advisory, IT-Total
Mail: mikael.kjettselberg@it-total.se